Hoe kies je een kleur voor je website?

Kleuren hebben bepaalde associaties en het is goed om daar rekening mee te houden, als je een kleur wilt kiezen voor je website of voor je huisstijl. De snelste manier om een kleur te vinden die past bij jouw werkveld, is om te kijken wat je concurrentie doet.

Als je ziet wat de anderen doen, heb je daarna twee keuzes: je kunt meedoen of je kunt er tegenin gaan. Voor allebei is iets te zeggen.

1. Kies een kleur die mensen verwachten

Als je meedoet, dan is de kans groot dat je bezoekers je begrijpen. Het is een kleur die ze verwacht hadden en dat geeft vertrouwen. Een bank die een donkerblauwe kleur gebruikt, dan heb je meteen het gevoel dat je goed zit. Het nadeel is dat het niet erg verrassend is, en dat je minder opvalt. Je zult minder snel onthouden worden.

2. Kies een kleur die mensen verrast

Dan val je op. Dit had je bezoeker niet verwacht, en geeft een frisse impuls. Misschien maakt het nieuwsgierig, wat zijn dit voor mensen, die het anders doen als de anderen? Daar moet je dan wel een antwoord op hebben, anders kun je beter meegaan met de rest. Het kan ook verkeerd gaan, en mensen afstoten, omdat ze het gevoel hebben dat jouw product niet goed is, als het niet in de te verwachten kleur wordt aangeboden.

Hieronder een aantal algemene kleur associaties, kijk of je het hiermee eens bent.

Blauw

Blauw geeft vertrouwen. Zeker donkerblauw wordt veel gebruikt in de zakelijke wereld, bij banken, financiële dienstverleners. Ook verzekeringen en de zorg kiezen daarom vaak voor deze kleur, de laatste twee vaak in combinatie met wit. Donkerblauw kan iets chics hebben, lichtblauw geeft meer een gevoel van vrijheid, de lucht, de zee, vakantie, en past daarom weer beter bij reisorganisaties.

Groen

Groen associeert met de natuur, met natuurlijk. Groene bedrijven, eco producten, boerderijen etc. zullen kiezen voor groen. Groen is een rustgevende kleur. Hij valt niet op maar maakt een kijker rustig.

Geel

Geel is een zonnige kleur, die geeft vrolijkheid en warmte. Geel is niet geschikt om teksten in te plaatsen, omdat het niet leesbaar is op wit.

Oranje

Oranje is ook een signaal kleur. Hij valt erg op en is vooral geschikt als accentkleur. Oranje is warm en vriendelijk. Ook heeft oranje iets rebels, het is een felle kleur, niet zo’n signaal kleur als rood, maar het is meestal geen lieflijke kleur.

Rood

Rood is een krachtige, warme kleur, de kleur van het hart, van passie. Donkerrood kan chic zijn, maar primair rood kan juist gebruikt worden om aan te geven dat het goedkoop is, denk aan de Hema en Dirk van den Broek. Rood is een felle kleur die meestal meer geschikt is als accentkleur, dan voor grotere vlakken, omdat rood ook een signaalkleur is. Bij rood licht mag je niet verder, rode tekst geeft aan dat je het formulier niet goed hebt ingevuld. Rood zegt over het algemeen:Pas op. Daar kun je ook slim gebruik van maken, en er juist voor kiezen.

Paars

Paars is een warme donkere kleur. Paars kan heel chick zijn, wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in hotels en in de wellness. Ook omdat het een kleur is die past bij het geloof, de pauselijke gewaden zijn ook paars.

Zwart

Zwart is de kleur van de nacht. Zwart wordt veel gebruikt bij kunst, (pop)muziek, fotografie, film. Op zwart komen foto’s vaak mooi uit. Witte tekst op een donkere achtergrond is minder goed leesbaar, dat is een risico als je zwart als achtergrondkleur gebruikt.