Hoe bepaal je je doelgroep?

Als je een website laat maken, is het belangrijk dat je weet voor wie deze website is. Hoe specifieker je dit kunt omschrijven hoe beter. Veel mensen zijn bang om te kiezen, maar het is niet zo dat je andere mensen uitsluit, als je een doelgroep kiest. Het kiezen van je doelgroep geeft je focus. Je doelgroep kun je eigenlijk zien als jouw ideale klant. Als jij mag kiezen, met wat voor soort mensen werk jij dan het liefste? Misschien heb je wel iemand in je hoofd, of misschien kun je iemand hierbij verzinnen. Het hoeft niet in een keer perfect, je kunt later je doelgroep altijd bijstellen.

Je doelgroep bepaalt de toon van je website. Beschrijf hoe deze persoon denkt en wat zijn voorkeuren zijn. Wat voor kleuren en foto’s vindt hij mooi, wat voor kleding draagt hij of zij?

Wat voor naam heeft deze persoon?

Kies daarna een naam die voor jou echt bij deze persoon past. Ik noem haar nu even Marleen. Hieronder een lijstje met vragen over jouw ‘ideale klant’. Als je het niet weet, kun je ook voor nu gewoon iets kiezen. Je kunt beter kiezen, en het later bijstellen, dan niet kiezen en het algemeen houden.

Algemene teksten of websites spreken vaak niet aan. Door een doelgroep te kiezen worden je teksten persoonlijker en aantrekkelijker.

Maak een beschrijving van je doelgroep en print het eventueel uit. Leg deze print of dit papier op je bureau als je aan het schrijven bent, zodat je af en toe ziet, voor wie je aan het schrijven bent. Vraag je tijdens het schrijven af en toe af: ‘wat vindt Marleen hiervan?’

Verzin en vul in over jouw ideale klant

  • man / vrouw
  • woonplaats
  • beroep
  • getrouwd / single / samenwonend / lattend
  • kinderen
  • huisdieren
  • hobby’s
  • lievelingskleur
  • favoriete vakantie
  • leeftijd
  • geloof / levensovertuiging / levensmotto
  • staat open voor / ervaring met spirituele dingen?
  • naam

Doelgroep Visualisatie

Je doelgroep op een andere manier ontdekken? Ik heb een doelgroep visualisatie gemaakt, een soort geleide meditatie, waarbij je creatieve deel van je hersenen wordt aangesproken. Tijdens de visualisatie wordt je doelgroep vanzelf helderder, zonder dat je er over na hoeft te denken.