Wat is een goed logo?

Er zijn een paar eisen die ik stel aan een logo. Hier moet je rekening mee houden als je voor jezelf een logo uitzoekt, of een logo laat maken.

Een goed logo hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. Je kunt een gratis logo van het internet nemen of voor een klein bedrag kopen. Je kunt een logo laten finetunen, of je kunt bij een ontwerper een logo laten maken. Als je een logo kiest of laat maken, houd dan rekening met het volgende:

1. Je naam lekker dik

Let erop dat de tekst van je naam goed leesbaar is, het liefst in een wat dikker lettertype staat. Dit zorgt ervoor dat je logo ook klein kan worden afgedrukt, en dat het genoeg opvalt als het tussen andere logos in staat, of als het logo over een foto heen staat. Je wilt niet dat jouw logo helemaal wegvalt, doordat de logos van andere partijen veel meer opvallen als die van jou.

*Ik deed ooit een restyling van het logo voor Musicians without Borders, en koos voor een veel dikker lettertype, zoals je hierboven ziet. Zie hoeveel de naam in het nieuwe logo opvalt, doordat de letters vetter zijn.

2. Niet teveel details

Je logo moet niet teveel details hebben, of niet vooral aantrekkelijk zijn door de details. Omdat een logo soms heel klein wordt afgedrukt, kan het zijn dat alle details wegvallen, en dan moet het nog steeds een beetje een aantrekkelijk beeld zijn

3. Niet teveel informatie

Probeer met een logo niet teveel te zeggen over je bedrijf. Het hoeft niet je hele bedrijfsvisie uit te stralen. Kies voor een icoon, of voor iets grappigs dat met de letters gebeurd, maar nooit voor allebei. Gebruik je een icoon of symbool? Houd de letters dan rustig, zodat het geheel simpel en duidelijk blijft.

4. Niet teveel kleuren

Kies voor niet teveel kleuren. Liefst een kleur met een of twee steunkleuren. Een logo komt op veel plekken terug, en moet je kunnen afdrukken. Een logo moet op een folder met foto’s en teksten, als je een logo met veel kleuren hebt, is dit veel lastiger afstemmen met de rest van je huisstijl.

*Hier als voorbeeld een aantal logo’s van grote merken. Zie hoe de grote merken allemaal weinig details hebben, niet veel kleuren en ook niet teveel proberen te zeggen? Dat is niet voor niets, simpele heldere logo’s werken het beste.

5. Een brede en een vierkante versie

Een logo moet ook goed in een brede versie te gebruiken zijn. Veel logo’s worden geleverd in een soort vierkant of rond formaat. Dat staat heel mooi op je briefpapier of op een visitekaartje. Op een website is een vierkant of rond logo helaas bijna niet te plaatsen. Denk erover als je een logo uitzoekt, hoe ga ik het bovenaan mijn website plaatsen? Want dan moet de naam vooral groot zijn en een symbool of icoon komt er dan veel kleiner op (kijk bijvoorbeeld naar deze website). Ik maak zelf vaak logo’s in twee versies, zodat je zowel een brede als een vierkante versie hebt.

6. Liever geen schaduw of kleurverloop

Dit kan heel mooi zijn als je je logo los ziet, op een visitekaartje, maar als je je logo op een folder wilt plaatsen, of op je website, of op een foto, dan zijn kleurverloop vaak veel minder mooi.

7. Probeer je logo op verschillende plekken uit

Als je een logo kiest, probeer hem uit op veel verschillende plekken. Bijvoorbeeld op je briefpapier, in een presentatie en in een website. Eigenlijk kun je de kracht van een logo niet beoordelen als je hem los ziet, een logo moet vooral goed werken op verschillende producten, en dat zie je pas als je het uitprobeert.

Op zoek naar een logo?

Je kunt een logo laten maken of voor een klein bedrag ergens een logo uitzoeken. Lees meer hierover >