Gevonden worden in Google
Een van de eerste vragen die mensen mij meestal stellen, nadat de website af is: “Hoe wordt ik gevonden in Google?”. Gevonden worden in Google is best een kunst. Het hangt er maar net vanaf op welk zoekwoord je gevonden wilt worden, en hoeveel andere websites ook op dit zoekwoord gevonden willen worden. Je kunt je website optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Maar dat is geen garantie dat je dan ook bovenaan in Google komt, want als de andere websites ook geoptimaliseerd zijn, dan kan je toch weer lager komen. Maar, niet geschoten is altijd mis, je moet het zeker proberen.
Hoe werkt Google?
Google geeft je website punten voor bepaalde zoekwoorden. Je krijgt dus een score van Google. Google houdt de precieze normering geheim, maar ze zeggen wel welke punten ze belangrijk vinden om je een hogere score te geven. Een aantal van deze punten zijn technisch, een aantal hebben te maken met je teksten en foto’s.
Techniek
Google scoort websites die snel zijn en geupdate codes hebben hoger. Dus, is je website oud en nooit bijgehouden, dan krijg je daarvoor puntenaftrek van Google. Ook kijkt Google naar hoe lang je domeinnaam al bestaat. Besta je al lang, dan is je website waarschijnlijk belangrijker en krijg je meer punten.
Teksten optimaliseren
- Om je teksten te optimaliseren is het belangrijk dat je je eerst afvraagt op welke woorden, en welke woorden combinaties je gevonden wilt worden.
- Denk hierbij vooral na over wat jouw klanten zouden intypen in Google als je op zoek zijn naar jouw product. Specifieke woorden zijn fijn.
- Iemand zoek bijvoorbeeld een Fysiotherapeut in Hilversum. Je zoekwoorden zijn dan “Fysiotherapeut + Hilversum”. Iemand zoekt een interieurstylist in Amsterdam, dit zijn dan je zoekwoorden.
- Nu kun je kijken waar je deze woorden in je website kunt laten terugkomen.
- Woorden in de titels en koppen van een pagina scoren hoger.
- Woorden bovenaan een pagina scoren hoger.
- Pas op dat je teksten wel natuurlijk leesbaar blijven. Als je woorden teveel voorkomen, dan kan Google denken dat je het erom doet, en hiervoor puntenaftrek geven.
- Als je een link maakt naar een pagina, kun je beter in plaats van ‘lees meer’ kiezen voor de inhoud, dus ‘lees meer over fysiotherapie in Hilversum’. Daar geeft Google je punten voor.
- Als je een foto op de pagina zet, dan kijk Google ook naar hoe de foto heet. Je kunt de foto dus ook ‘fysiotherapie’ noemen.
Teksten schrijven voor Google
Je kunt ook speciaal voor Google pagina’s toevoegen, die niet in het menu van je website staan. Ze noemen dit ook wel ‘landingspages’. Je kunt bijvoorbeeld een artikel schrijven over ‘Fysiotherapie tijdens de zwangerschap’. Mensen die hier in geïnteresseerd zijn komen op jouw artikel uit, en daarmee op jouw website.
Voeg je bedrijf toe aan Google
Als je dat nog niet gedaan hebt: voeg je bedrijfsgegevens toe aan Google Je kunt zelfs foto’s uploaden, en een tekst over je diensten.