Een heldere website navigatie

Een van de manieren om een bezoeker op je site te houden is door hem of haar zo snel en makkelijk mogelijk te geven wat hij zoekt, met een heel heldere navigatie.

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe lang mensen gemiddeld op een website blijven. Uit dit onderzoek blijkt dat mensen in de eerste 10 seconden bepalen of ze echt op deze website willen zijn. Een groot deel van je bezoekers verlaat binnen 10 seconden je website alweer, omdat de site hem of haar niet geïnspireerd heeft om verder te kijken. Als je Google Analytics of een ander programma hebt geïnstalleerd, kun je zien hoe deze getallen voor jouw website zijn.

Website bezoekers zijn dus ongeduldig. Zeer zeer ongeduldig.

Alsof je iemand op bezoek krijgt die zijn jas aanhoudt en met een voet buiten blijft staan terwijl hij haastig je kopje koffie naar binnen slurpt. Je moet echt je best doen om hem te overtuigen langer te blijven.

Je moet je bezoeker dus snel kunnen bieden wat hij zoekt. Een heldere navigatie is cruciaal.

Wat er in je navigatie komt, daar hoef je niet lang over na te denken. De meeste websites hebben een zelfde opbouw. Omdat iedereen het ongeveer hetzelfde doet, kan een bezoeker gauw vinden wat hij zoekt, binnen deze 10 seconden. Dat wil je.

Wat is deze opbouw?

De hoofdnavigatie zal er ongeveer zo uit zien:

> Home • producten • over ons • contact

De woorden kunnen anders zijn, maar de inhoud is hetzelfde. Bijvoorbeeld zo:

> Home • aanbod • over • contact

> Home • wat we doen • wie we zijn • contact

Andere knoppen die in het hoofdmenu kunnen zitten zijn bijvoorbeeld:

  • Agenda
  • Tips (blog/artikelen)
  • Gratis
  • Ervaringen

Maak het hoofdmenu niet te vol, want dan krijgen mensen keuze stress. Vraag je bij elke pagina af of hij werkelijk in het hoofdmenu thuishoort, of dat hij ook ergens onder een andere pagina geplaatst kan worden. Alleen de aller belangrijkste pagina’s horen in het hoofdmenu terug te komen.

Probeer niet origineel te zijn en je navigatie heel anders in te richten.

Mensen komen op je website voor de inhoud, ze komen niet om verrast te worden en te dwalen en zoeken.

Als je je navigatie gaat samenstellen, kijk dan goed naar wat anderen doen en wat je zelf overzichtelijk vindt aan andere websites.

Succes!